Wednesday, 12 October 2011

Cita-Cita Budax Kampung


Gambar Hiasan

Kisah budax kampung ini bermula di sebuah kampung yang aman dan harmoni berlatar belakangkan sawah ladang dengan rimbunan pohon hijau. Budax Kampung lebih di kenali di Kampung dengan image yang Rock namun dia bukan lah seorang yang ganas. Malah terdapat satu keunikan dalam diri Budax Kampung ini. Budax kampung mempunyai cita-cita yang besar untuk menjadi popular dan di kenali ramai walau di mana jua berada. Pada suatu hari budax Kampung telah bertemu dengan seorang brother yang menggelarkan dirinya " Brader  Rockers". Dan Brader Rockerz tersebut telah menegur si budax kampung yang sedang keasyikan menyanyikan lagu Irama Slow Rock bersama gitar Kotak di bawah pokok....

Brader Rockers : salam bro!! cayalah Lu main gitar. Gua tengok Lu main layan beb hati Gua. Lu memang                    Jiwa Rockers la mcm abang.....
Budax Kampung : waalaikumusalam!!!...Brader. Gua memang suka main gitar brader. Time free Gua main gitar. Brader datang dari mana? tak pernah nampak pun sebelum ni sebelum ni.
Brader Rockers : Gua datang dari KL. Gua Datang bercuti jew kat kampung ni...Lu ada cita-cita tak Lu main gitar ni?..( brader sambil senyum ).
Budax Kampung : Gua sebenarnya tinggi  cita-cita.. Brader nampak tu pokok kelapa tinggi? Tinggi lagi cita-cita gua brader..hahaha ( Budax Kampung berjenaka ). Gua nak jadi mcm Amy search, awie dan lain-lain lagi... tapi gua setakat ni jew brader.. mendendangkan lagu bersaksikan sawah ladang di sekeliling gua...
Brader Rockers :  Lu ada masa depan cerah bro.. Lu pandai main alat muzik. gua nasihatkan lu. Lu belajar la betul-betul sampai masuk Universiti dan ambik la bidang Muzik kat sana nanti. Lu join la Band band kat sana.. Gua yakin Lu pasti meletup punya!!! yang penting education bro...
Budax Kampung : Alangkah bagusnya dapat jadi artist kan brader. Boleh sumbangkan Karya-karya seni dalam industri muzik Tanah Air. Gua ada hasrat Brader. Gua nk memartabatkan karya seni kite brader macam lagu-lagu puisi.. Karya seni ni memang agung dalam diri gua Brader. Melalui lagu kite dapat menaikan kembali karya seni lagu kita...
Brader Rockers : hahaha bagus la lu ni ada jiwa macam tu.. Walaupun Gua tengok lu ni macam ROCKERS rambut panjang hahaha.Tapi jiwa Lu ni memang unik..Lu memang layak untuk jadi anak seni...

Senjakala menjelama mentari di ufuk barat....

Budax Kampung : Brader gua cau dulu dah senja ni Maghrib dah tiba ni... Gua jalan dulu Brader....
Brader Rockers  : Okay bro...Jumpa lagi...

Keesokan harinya, ketika matahari tegak berdiri di atas kepala Brother Rockers lepak dibawah pokok yang rendang di tepi alur sungai berdekatan dengan sawah padi. Pada masa yang sama Brader Rockers terpandang Budax Kampung dikejar oleh seorang tua yang memakai kupiah di tepi-tepi sawah padi. Brader Rockers menolog dalaman dengan berkata " ai kenapa Budax Kampung tu dikejar oleh orang tua tu..Tengok tu gunting pulak di pegang oleh orang tua tu ish3!!

Pada waktu petang, Brader Rockers telah bertemu dengan Budax Kampung.. secara tidak langsung Brader Rockers terkejut dan terus ketawa..hahahahhaha dan Brader Rockers terus menyapa Budax Kampung..

Brader Rockers : helllo bro!!! mana rambut panjang Lu haa?? hahahaha ( sambil ketawa)
Budax Kampung :  Gua sedih Brader. Rambut Gua kena potong..
Brader Rockers : Tak ROCK la bro Lu takde Rambut panjang!! hahah.. Siapa berani potong rambut lu??? Lu kaci tau sama Gua...
Budak Kampung : Bapa Gua Brader.. Dia baru balik dari Mekah Tunaikan Haji.. Gua turun jew tanggan nak bersalam dengan dia..Gua dah kena sergah brader " astaghfirllahalazim anak aku Ko nk jadi apa ni haa??? dengan rambut panjang, sini ko biar aku potong!!!!!!! ".. Gua lari la brader sampai Gua tersungkur dalam sawah padi terus rambut gua kena potong...
Brader Rockers :  hahahahahahh lawak la lu ni..hahah Tak Rockers la sekarang.. Tengok cermin diri lu.. dah botak bro..botak bro....
Budax Kampung : hahah ( Kampung Ketawa tak ikhlas )
Brader Rockers  : Sorry la bro..Gua takde niat nk ketawakan Lu..Gua minta maaf bro malam ni Gua balik KL ada kerja sana.. Cuti-cuti Gua dah habis bro..
Budax Kampung : Tak apa Brader Gua dah lama maafkan..Gua gembira dapat kenal Brader..
Brader Rockers : ok la Bro Gua pulang dulu mau kemas barang-barang..ingat pesan Gua bro Lu belajar kena belajar betul-betul..Jadi lah diri sendiri jangan jadi orang lain..Lu ada kelebihan dalam diri.. setiap orang ada kelebihan masing-masing yang penting usaha bro..Usaha lebih dapat lebih, usaha kurang dapat pun hasilnya kurang la bro..assalamualaikum
Budakx Kampung : OK terima kasih Brader..waalaikumusalam..jumpa lagi!!!!!

Hari-hari kian berlalu.. Budax Kampung mula menilai diri sendiri dan merenungkan kembali pesanan daripada Brader Rockers. Budax Kampung mula menyemai azam baru dalam diri untuk menghadapi hari-hari muka dengan lebih baik untuk mengapai cita-cita  yang dihajati..

Friday, 7 October 2011

Cinta Remaja


Cinta merupakan anugerah Ilahi yang di kurniakan kepada insan yang bernama manusia. Cinta remaja memang indah bagi seseorang yang sedang di lamun cinta. Namun ada juga cinta zaman remaja sungguh menyakitkan hati bagi sesebuah pasangan yang cintanya terputus di tengah jalan.  Perasaan ingin mencintai dan di cintai dalam diri sukar di elakkan oleh semua insan terutamanya remaja. Hari ini ramai remaja  asyik  dilamun cinta, ikatan cinta remaja ini adalah baik dan menjadi pendorong kepada diri mereka selain  dorongan daripada ibubapa mereka. Secara tidak langsung pasangan tersebut akan menjadi lebih bersemangat untuk membina cita-cita demi masa depan mereka. Dengan berbekalkan doa dan usaha insyaallah kejayaan mereka sedia menanti.

Ketika berduaan remaja sungguh berkeyakinan bahawa dialah insan bakal menjadi teman hidup pada suatu masa nanti. Ketika bercinta saling memahami isi hati antara pasangan. Walaupun hanya bertegur sapa dan ketawa namun tetap bahagia.Jernih hati suci bagai embun pagi  bila hati menyayangi tapi tida  yang mengerti  erti cinta remaja ini.Usahlah kecewa dengan cinta remaja kerana cinta yang tak terbela.Bagi  pasangan remaja yang ikatan terputus di tengah jalan jangan la kecewa kerana semua yang sudah berlaku ada hikmah disebaliknya. Mungkin itu hanya ujian awal sebelum mengenal erti cinta sebenar kelak..Semoga Berbahgia Dalam Hidup!!

Thursday, 6 October 2011

Perjalanan Hidup

Gambar Hiasan


Jauh Perjalanan

Jauh perjalanan
Luas pemandangan
Bertambah pengalaman
Ikut resemi padi biar berisi 
Tidak menyendiri
Tapi kenyataan dalam kehidupan
Pasti demikian
Ramai bakal ayam bertelur sebiji heboh senegeri
Jangan menjadi lalang
hidup tidak berhaluan
Berdiri dipagar
Pagar makan padi
Siapa nanti yang rugi
Segala yang berlaku
Dalam perhatian ku 
Yang baik jadi tauladan
Yang buruk jadikan sempadan 
hidup biarlah beriman

Dipetik Dari : Lagu Jauh Perjalanan
Nyayian ; Kumpulan Pelangi

Perjalanan insan manusia di muka bumi amat lah jauh dalam menuju cita-cita di dunia dan kebahagian di akhirat. Semakin jauh kita berjalan semakin luas pemandangan kita dalam mengenal dunia baru. Dalam masa yang sama dalam keadaan sedar atau tidak sedar dalam perjalanan hidup kita ada hikmahnya apa-apa jua yang berlaku. Pengalaman yang baru ditempuhi sama ada pahit atau manis itulah yang akan mematang kan kita. Pengalaman inilah yang menjadi iktibar kepada kita supaya dapat meneruskan hidup dengan lebih sempurna di dunia dan di akhirat. Hidup di Rantau orang seharusnya mempunyai ilmu yang cukup dalam diri sebagai bekalan. Dan tidak hanya mendiamkan diri seolah-olah mementingkan diri sendir, angkuh dan sombong. Hakikatnya inilah yang berlaku sekarang ramai manusia lebih mementingkan diri sendiri dalam mengejar duniawi. Sekarang ramai orang memperbesarkan benda-benda remeh temeh untuk mengangkat diri sendiri. Hidup kita Semestinya tidak mudah terpengaruh dengan orang lain sehinggakan hilang matlamat hidup. Hidup seharusnya tidak mudah pengaruh dan percaya 100% kerana orang lain akan kesempatan mengambil kesempatan keatas diri kita untuk kepentingan diri sendiri. Apa yang berlaku hari ini adalah dalam perhatian aku dan ia mengajar aku apa itu erti kehidupan. Perkara yang baik seharusnya kita contohi dan amalkan dalam kehidupan seharian. Manakala Perkara yang buruk jadikan ia pengajaran dalam hidup. Hidup mesti Beriman Kepada Tuhan sebagai pengangan hidup untukl berjaya di dunia dan di akhirat.
Gambar Hiasan


Tuesday, 4 October 2011

Dalam Lagu Ada Kenangan (Memori)


Perjalanan  hidup seseorang sering berterusan seiring dengan peredaran masa dan bumi. Dalam kehidupan seseorang semestinya  mempunyai memori pahit atau manis. Itulah namanya lumrah kehidupan. Memori bagi seseorang bermula dari zaman kanak-kanak sehingga lah menempuhi alam remaja dan seterusnya menduduki alam zaman dewasa.

Sesuatu peristiwa yang menjadi kenagan selalunya disusuli dengan pelbagai persekitaran terutamnya lagu yang diputarkan di radio pada masa tersebut. Secara tidak langsung seseorang induvidu itu akan teringat kembali kepada memori peristiwa yang berlaku pada masa tersebut dan tanpa di sedari lagu tersebut akan membawanya  kembali kepada zaman tersebut. Setiap orang mempunyai memori yang berbeza sama ada dalam arena percintaan, persahabatan dan juga kekeluargan. Aku sebagai salah seorang insan yang hidup di dipentas dunia ini mempunyai banyak memori pahit dan manis dalam menjalani kehidupan yang sering berputar ia ibarat " Roda tidak bertali ".

Aku yang dilahirkan di awal tahun 1990-an, iaitu zaman kemuncak kegemilangan zaman muzik rock. Aku di besarkan seiring dengan lagu yang popolar pada zaman tersebut seperti lagu C.I.N.T.A nyayian kumpulan XPDC. Pada zaman tersebut banyak lagu yang diputarkan di corong-corong radio khususnya lagu-lagu rock yang bertemakan cinta. Walaupun  aku masih kanak-kanak pada ketika beberapa tahun berikutnya lagu-lagu slow rock bertemakan Cinta yang sering diputarkan oleh abang aku telah menjadikan lagu tersebut sebahagian dalam hidup aku dan menjadi kenangan buat selamanya.

Arena percintaan sungguh indah bagi seseorang individu yang sedang diambang percintaan. Bagi pasangan yang bercinta sanggup menuju lagu bertemakan cinta kepada kekasih hatinya sebagai lambang ikatan kasih sayang dalam percintaan mereka di corong-corong radio. Secara tidak langsung lagu yang telah ditujukan menjadi kenangan pasangan tersebut. Manakala bagi individu yang gagal dalam percintaan, turut abadikan kenangan dalam lagu. Contohnya, Lirik lagu yang ditulis oleh penulis lirik bersesuaian dengan kisah yang berlaku dalam hidupnya. Maka mereka abadikan lagu dalam hidupnya dan ditujukan kepada bekas pasangan hidupnya melalui lagu tersebut sebagai tanda luahan hati dan perasaan. Terdapat juga individu yang sukar untuk mengabadikan lagu dalam hidup tapi tanpa disedari dia telah mengabadikan lagu tersebut dalam dirinya. Pada awalnya tidak sanggup untuk mendengar lagu tersebut. Tapi hanya terdengar tajuk lagu sahaja telah membawa mereka kembali kepada memori pahit.contohnya, berlaku kepada orang terdekat dengan aku sendiri iaitu dia tidak sanggup untuk mendengar sebuah lagu yang bertajuk " Pusara Lebuh Raya" dendangan Kumpulan Ekamatra. Setelah terdengar lagu tersebuat telah mengingatkan kembali kepada sebuah tragedi yang menimpa salah seorang ahli keluarganya.

Inilah kehidupan, setiap orang mempunyai memori dalam hidup dan memori inilah yang menjadi warna- warni kehidupan manusia. Memori yang telah berlaku dapat di kembalikan semula di alam minda dan jiwa melaui lagu-lagu yang diminati. Kenangan-kenangan  tersebut bergabung dengan lagu yang berkumandang seiring dengan peristiwa yang berlaku pada masa tersebut. Kenangan dan lagu saling melengkapi maka wujudnya dalam lagu ada kenangan